UGE 2-5 2025

Den 6. januar 2025 begynder arbejdet med at vibrere pæle i jorden til opsætning af støjskærm. Dette kan give støj- og vibrationsgener.

Den første og høje del af støjmuren er opført, mens en anden og lavere del skal opføres i træ og glas magen til støjmuren ved Holstensvej og Strandvejen, som på vist på billedet. Det er denne lavere del af muren, vi nu skal vibrere pæle i jorden til.

Arbejdet udføres kun på hverdage kl. 7-18 og forventes afsluttet senest 31. januar 2025.

UGE 39 - 2024

Den første del af støjmuren er nu støbt.

Støbningen af anden etape er planlagt til perioden 24. september til 1. oktober 2024.

Støbearbejdet udføres alle døgnets 24 timer.

UGE 38 - 2024

32.000 tons skærver er losset over kajen i Fredericia.

Skærverne skal bruges til det næste lag belægning på det 70.000 m2 store areal, som Fredericia Havn udvides med.

Når skærverne er lagt ud, vil en cementblanding blive påført og blandet med skærverne.

Til sidst lægges belægningssten som det afsluttende lag på arealet.

Der kommer senere et skib mere, med en lignende mængde skærver. 

UGE 32 - 2024

Et solidt fundament skal der til – og sådan et er vi ved at få etableret.

Fundamentet, der I disse dage er under udarbejdelse, skal bære den støjmur, der skal etableres for at afskærme for støjen, der vil opstå, når den nye containerterminal tages i brug.

Når fundamentet er støbt, støbes selve støjmuren i to etaper.

Støbningen af første del af muren er planlagt til perioden 9. til 16. september 2024.

UGE 26-27 - 2024

Når den nye containerterminal skal tages i brug om et lille års tid, skal der være 15 meters vanddybde ved kajen.

Derfor bliver der i disse dage pumpet sand fra ydersiden af kajen ind på den anden side af den nyetablerede kaj.

Her bruges sandet til den sidste opfyldning af det nye havneareal, så der senere kan etableres yderligere belægningslag på arealet.

UGE 19 - 2024

I perioden fra uge 19 til ultimo august fornyes overløbsledningen, der udleder overskydende regnvand fra Fredericia by.

I øjeblikket lægges en rørledningen med store rør med en diameter på 1200 mm.

Når alle rør er lagt, forbindes den nye rørledning til udløbet fra den gamle rørledning, og det overskydende regnvand ledes således ud i Lillebælt.

UGE 16-17 - 2024

Der monteres ankerstænger mellem den nye kajvæg og ankervæggen.

Ankerstængerne monteres for at stabilisere konstruktionen.

UGE 15-17 - 2024

De store bunker sand er ved at være udjævnet og bliver nu dybdekomprimeret.

Det vil sige at sandet bankes, så det gøres stabilt og klar til, at næste opbygningslag kan lægges.

UGE 13 - 2024

Der er nu banket pæle i underlaget fra det ene kajhjørne til det andet, så vi tydeligt kan se det areal, som containerterminalen udvides med.

Vi fortsætter med at udjævne de store bunker sand efter sandopfyldningen, og vi banker fortsat pæle.

MEN påsken nærmer sig, og i påskens helligdage banker vi IKKE pæle.

Arbejdet med at banke pæle i underlaget genoptages tirsdag d. 2. april 2024 og udføres kun på hverdage kl. 7-18.

God påske.

UGE 9 - 2024

Som en del af havneudvidelsen skal der opsættes en støjmur, der skal afskærme mod Kanalbyen og Punkthusene og arbejdet med at banke pæle i jorden til opsættelse af støjmuren er nu igangsat.

Støjmuren bliver udført i forskellige højder og i en kombination af forskellige materialer. En del af støjmuren opføres i træ og glas magen til støjmuren ved Holstensvej og Strandvejen, mens en anden del opføres i beton.

Støjmuren opføres i henhold til den tidligere udarbejdede VVM.

Arbejdet med at banke pæle i jorden udføres kun på hverdage i tidsrummet 7-18.

UGE 6 - 2024

Sandopfyldningen i det indre havnebassin er udført, og arbejdet med at jævne de store bunker sand ud er igangsat.

Der arbejdes fortsat med at banke pæle i underlaget. Arbejdet udføres kun på hverdage kl. 7-18.

UGE 3 - 2024

Boblegardinet er færdiginstalleret og i drift. Selve boblegarinet kan ikke ses, da det er installeret på havbunden, men luftboblerne kan ses på vandoverfladen (på billedet ses dette som en lys buet linje fra pieren over til kajen).

Se mere info om boblegardinet i teksten UGE 2 - 2024.  

Arbejdet med at banke pæle i underlaget er grundet vejret blevet udsat, og blev påbegyndt mandag den 15. januar 2024.  Arbejdet udføres kun på hverdage kl. 7-18.

UGE 2 - 2024

Der opsættes boblegardiner, som er et rørnet med en masse små huller i. Gardinet tilsluttes en kompressor, der blæser luft ind i rørnettet og sender bobler ud af hullerne. Luftboblerne danner dermed en undervandsvæg.

Formålet med boblegardinet er at beskytte marsvin og sæler mod den undervandsstøj, som arbejdet med havneudvidelsen kan forsage, og det er blot er et af de tiltag, der er igangsat for at tage hensyn til omgivelserne både over og under havoverfladen.

Boblegardinet fjernes igen, når arbejdet med at banke pæle i underlaget under vand er gennemført.

UGE 1 - 2024

Den 5., 6. og 7.  januar aflægges der spunspæle og øvrige materiale på havnekajerne. 

Rambukken er klargjort, og står klar til at begynde at banke pæle i underlaget. 

Arbejdet med at banke pæle i underlaget skulle være påbegyndt 2. januar 2024, men grundet vejrsituationen er arbejdet blevet udsat til uge 3.

Uge 51 - 2023

Sandopfyldningen er i fuld gang, og i uge 50 var der dialog med naboer, entreprenør og myndigheder omkring støjniveauet i den forbindelse. På den baggrund har entreprenøren nu ændret pumpemetoden og placeringen af de skibe, der pumper sand i det indre havnebassin. Den nye metode og placering af skibe og pumper betyder, at støjniveauerne vil være lavere end hidtil oplevet. Trafikstyrelsen har på den baggrund givet tilladelse til, at arbejdet i aften- og nattetimer kan genoptages under forudsætning af, at grænseniveauerne for støj overholdes. Der er opsat to målestationer for opsamling af støjdata for at sikre, at de gældende støjgrænser overholdes.

Der arbejdes med sandopfyldning den 21.-23. december 2023, den 28.-31. december 2023 og igen i 2024. Inden nytår forventes det, at ca. halvdelen af sandet er indhentet.

Den yderligere plan for sandopfyldning efter nytår kendes pt. ikke, men arbejdet forventes færdigt i marts 2024.

UGE 42/2023 - Ultimo marts 2024

I forbindelse med havneudvidelsesprojektet opfyldes havnebassinet.

Opfyldning af havnebassinet blev igangsat den 17. oktober, og over de kommende måneder bliver havnebassinet fyldt op.

Uge 41 - 2023

Det gamle frysehus er fjernet.

Pladsen skal nu klargøres, så den kan anvendes i arbejdsprocessen med havneudvidelsen.

UGE 40 - 2023

4.000 dæk er fjernet fra havnekajen.

Som en del af klargøringen af havnebassinet skal alle dækkene, der har fungeret som fendere på kajen, fjernes.

Dækkene bliver nu opmagasineret og gemt, så de kan genanvendes på den nye kaj.

UGE 39 - 2023

Fra et skib foretages en pejling af havbunden. Pejlingen fastlægger havbundens niveau, så vi kender vanddybden. Denne viden skal bruges til at fastlægge mængden af råstoffer, som havnebassinet skal fyldes op med.

Som en helt naturlig proces i udviklingen af anlægsprojektet har der igennem projektforløbet været arbejdet med videreudvikling af de bedst tænkelige løsninger for miljø og omverden.

UGE 38 - 2023

Mærsk supply skibene forlader Fredericia Havn.

Dette er et tydeligt tegn på, at havnebassinet klargøres til arbejdet med havneudvidelsen.

UGE 34-37 - 2023

Det gamle frysehus nedrives.

Frysehuset var ikke længere i brug, og det bliver derfor fjernet for at give plads til havneudvidelsen.