Udvidelse af containerterminalen og undersøgelse af jernbanelogistik på Fredericia Havn (GreenFRED-LOG)
Projektet gennemføres i perioden februar 2024 - marts 2026. Det omfatter hovedsagelig arbejde med henblik på at øge containerterminalens kapacitet ved at indvinde jord i havnens indre bassin. Der udarbejdes også en undersøgelse med henblik på integration af jernbane- og søtransport med henblik på at tilvejebringe alle nødvendige vurderinger, udbudsdokumenter for udformning og konstruktion.
Projektets vigtigste fordele er at styrke Fredericia Havns rolle som logistiskcentrum, øge håndteringseffektiviteten, løse flaskehalse, forbedre opkoblingsmulighederne og forbindelserne til TEN-T-nettet. Den øgede kapacitet vil føre til et modalskift til nærskibsfart og reduceret vejtrafik. Arbejdet og undersøgelsen vil bidrage til at undgå trængsel, imødekomme klimamål, reducere emissioner samt reducere ulykkesrisiko og støj. Indirekte vil kapacitetsudvidelsen fremskynde elektrificeringen af terminaldriften. Samlet set støtter investeringen bæredygtighed og reduktionen af CO2-udledning ved langdistancetransportkæder.
Udvidelse af containerterminalen
Projektet vil give en udvidelse af containerterminalen (bag kaj nr. 19) ved opfyldning af det tidligere havnebassin. Desuden vil det eksisterende område blive opgraderet for at sikre kontinuitet og ordentlige betingelser for udvidelsen.
1. Arbejdet omfatter alle nødvendige endelagsopfyldninger, nivellering, jorddkompression, strukturelle arbejder, afsluttende overflade- og betonarbejder, asfalt- og betonbelægninger, installation af forsyningsanlæg og et passende dimensioneret regnvandshåndteringssystem. Desuden vil der blive bygget en støjmur for at afbøde støjpåvirkninger.
2. Det nye containerområde opføres i tilknytning til det eksisterende i Vesthavnen, som opgraderes for at sikre kontinuitet for belægninger og en passende regnvandshåndtering.
Projektet vil fjerne et eksisterende havnebassin, som ikke længere anvendes, da layoutet ikke længere svarer til skibenes størrelse. Området vil give en større og effektiv containerterminal med minimeret intern logistik. Samlet set er det eksisterende og nye areal, som støtten dækker, ca. 98.000 m2. Det samlede areal til containerhåndtering i containerterminalen og kajarealerne vil blive næsten fordoblet til 150.000 m2.
Undersøgelse til jernbanelogistik
Undersøgelsen muliggør fremtidig opførelse af omladningsfaciliteter til multimodale jernbanetrafik til/fra Fredericia Havn. Den støtter især integrationen af søfarts- og jernbanetransportformer for enhedsgods og muliggør en endelig investeringsbeslutning vedrørende de nødvendige arbejder.
Havnen har en forventning om at etablere multimodale håndteringsfaciliteter for containere og trailere. For at opnå dette skal jernbaneanlæggene i den nordlige del af containerterminalen ombygges og forbindes med havneområderne.
Det vil også skabe en stærk samarbejdsplatform for interessenter med henblik på at udvikle jernbanetjenester og passende håndteringsbetingelser.
De planlagte håndteringsfaciliteter vil gøre det muligt at læsse/losse enheder fra tog, til/fra Taulov Dry Port og endnu længere afstande.
Som en del af undersøgelsen vil havnen analysere de tekniske muligheder, udarbejde design, byggeudbudsspecifikationer og den nødvendige miljøanalyse.
EU-finansiering
Projektet blev godkendt til at modtage et CEF-tilskud på 6.754.520 EUR, som støtter og fremskynder gennemførelsen. Udvidelsen af containerkajen gennemføres parallelt.